Monday 15 August 2011

Petua orang Tua

ASSALAMUALAIKUM

Tips Ramadhan

Hari merupakan hari yang ke 16 kita puasa..Adakah kawan2 semua merasakan amalan puasa kawan2 diterima oleh allah swt??huhuhu.
Puasa  ni sering membuatkan kita mencipta seribu macam alasan,antara contohnya,,kita sering tido di waktu siang..kerana alasan nya penat,tido memang boleh tido,,tapi jangan lah bawa ke petang pulak..kan dah 
MAKRUH..
Macam mana pula dengan aktiviti mengerjakan solat SUNAT TERAWIH kawan2??mesti da banyak lubang(hari) yang kosong kan??hihi..itu semua kebiasaan,kerana terlalu kenyang semasa berbuka ataupun badan menjadi LESU selepas berbuka..

 Ok lah kawan2..kali ini saya nak kongsikan tips ni pada kawan2..ilmu yang diajar oleh arwah nenek saya..
tips kali ini..merupakan PETUA ORANG TUA2,SEMASA BULAN RAMADHAN

1:Semasa SAHUR,hendaklah kita membasuh muka dulu sebelum makan,,tanpa berkumur2,,kita minum Secawan Air Masak...

2:Selepas SAHUR..elakkan dari sambung tido balik..hal ini akan membuatkan kita lesu dan tidak bermaya..Selain itu,tido selepas waktu SAHUR untuk para Pelajar,amatlah tidak digalakkan,kerana akan menyebabkan otak kita menjadi lembab..

3:Semasa Berbuka Puasa pula..elakkan minum terlalu gojoh..kita semua sedia maklum seharian menahan rasa haus,justeru semasa berbuka dihidangkan pula dengan berbagai jenis aneka minuman,jadi kita menjadi gelojoh untuk MENELAN...Sebaliknya,kita haruslah berbuka dengan Segelas AIR MASAK,dan kurma..
4:PERINGATAN!!!jangan terlalu banyak meminum air-air yang sejuk..dan memulakan makan dengan makanan yang berat..sebaliknya mulakn lah dengan kurma,buah2-an,kuih2,selapas itu baru lah makan yang berat.Berhenti makan sebelum kenyang,dan bergegas2lah mengerjakan solat MAGHRIB dahulu,atau yang lebih baik..mengerjakan sembahyang dahulu,sebelum makan..hal ini supaya kita tidak merasa berat tubuh untuk mengerjakan solat.

ok itulah saja petua2 yang diamalkan oleh ARWAH NENEK saya..selamat mencuba kawan2..semoga amalan2 kawan2 di bulan RAMDHAN ini diberkati oleh ALLAH swt..AMIN....

TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...